Stymulacja wielozmysłowa obejmuje:

  • stymulacja wzroku
  • stymulacja słuchu
  • stymulacja węchu
  • stymulacja smaku (s. gorzki, słodki, słony, kwaśny)
  • stymulacja równowagi
  • stymulacja dotyku ( +temperatura, ucisk)
  • stymulacja proprioceptywna (czucie głębokie, w jakim położeniu znajdują się części  ciała)
Stymulację stosujemy w celu dostarczania bodźców do ośrodkowego układu nerwowego, a przez to pobudzanie jego rozwoju. Stymulacja polisensoryczna, to nauka życia przez życie, to celowe kształtowanie bodźców celu wywołania zaplanowanych wrażeń i uczuć. Umożliwia poznawanie przez patrzenie, słuchanie, dotykanie, wąchanie i smakowanie, – czyli tworzenie globalnego, wielozmysłowego obrazu danego pojęcia.
DO STYMULACJI DOTYKOWEJ stosuje się rzeczy, przedmioty pozwalające na odczuwanie bodźców dotykowych, ich różnicowanie oraz uwrażliwienie zmysłu dotyku. Najczęściej stosuje się masaż ciała przy wykorzystaniu takich materiałów jak: gąbki, myjki, wata, druciaki, szczoteczki, gumowe jeżyki, pędzelki, papiery ścierne, tafle styropianowe itd. Można też używać pojemników z materiałem o różnorodnej fakturze i strukturze /makaron, kasze, kisiel, piana mydlana, masa solna.
STYMULACJA SMAKOWA I WĘCHOWA - polega na podawaniu i rozsmarowywaniu na dłoni różnych substancji zapachowych, jak olejki eteryczne, kropelki, zioła, przyprawy. Dziecko spożywa cukierki o różnym smaku np.: miętowym, lizaki oraz artykuły spożywcze o przeciwnych smakach np. dżem-musztarda, ogórek-miód, sól-cukier itp.
STYMULACJA SŁUCHOWA – przy tej stymulacji wykorzystuje się śpiew, taniec, zabawy ruchowe i terapeutyczne, instrumenty perkusyjne, które służą lokalizacji dźwięku, ćwiczą koncentrację uwagi, służą różnicowaniu skali dźwięku.

DSC09783 DSC09788 DSC09792 DSC09798 DSC09801 DSC09803